X

Про дослідження досьє, проведення співбесіди та визначення результатів кваліфікаційного оцінювання судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області Чернюк Світлани Олександрівни на відповідність займаній посаді

Вища кваліфікаційна комісія суддів України
Рішення
22.08.2024
130/ко-24
Про дослідження досьє, проведення співбесіди та визначення результатів кваліфікаційного оцінювання судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області Чернюк Світлани Олександрівни на відповідність займаній посаді

Вища кваліфікаційна комісія суддів України у складі колегії:

головуючого – Сергія ЧУМАКА,

членів Комісії: Андрія ПАСІЧНИКА, Романа САБОДАША (доповідач),

за участі:

представника Громадської ради доброчесності Вероніки КРЕЙДЕНКОВОЇ,

розглянувши питання про дослідження досьє, проведення співбесіди та визначення результатів кваліфікаційного оцінювання судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області Чернюк Світлани Олександрівни на відповідність займаній посаді,

встановила:

Указом Президента України від 24 вересня 2016 року № 410/2016 Чернюк Світлану Олександрівну призначено на посаду судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області.

Згідно з підпунктом 4 пункту 16¹ розділу XV «Перехідні положення» Конституції України відповідність займаній посаді судді, якого призначено на посаду строком на п’ять років або обрано суддею безстроково до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)», має бути оцінена в порядку, визначеному законом. Виявлення за результатами такого оцінювання невідповідності судді займаній посаді за критеріями компетентності, професійної етики або доброчесності чи відмова судді від такого оцінювання є підставою для звільнення судді з посади.

Пунктом 20 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон) передбачено, що відповідність займаній посаді судді, якого призначено на посаду строком на п’ять років або обрано суддею безстроково до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)», оцінюється колегіями Вищої кваліфікаційної комісії суддів України в порядку, визначеному цим Законом, за правилами, які діяли до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедур суддівської кар’єри», та з урахуванням особливостей, передбачених цим розділом.

За результатами такого оцінювання колегія Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, а у випадках, передбачених цим Законом, – пленарний склад Комісії, ухвалює рішення про відповідність або невідповідність судді займаній посаді. Таке рішення ухвалюється за правилами, передбаченими цим Законом для ухвалення рішення про підтвердження або про непідтвердження здатності судді (кандидата на посаду судді) здійснювати правосуддя у відповідному суді.

Відповідно до частин першої та другої статті 83 Закону кваліфікаційне оцінювання проводиться Комісією з метою визначення здатності судді здійснювати правосуддя у відповідному суді за визначеними критеріями. Такими критеріями є: компетентність (професійна, особиста, соціальна тощо), професійна етика, доброчесність.

Рішенням Комісії від 07 червня 2018 № 133/зп-18 призначено кваліфікаційне оцінювання суддів місцевих та апеляційних судів на відповідність займаній посаді, зокрема судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області Чернюк С.О.

Суддя Чернюк С.О. склала анонімне письмове тестування, за результатами якого набрала 87,5 балів. За результатами виконаного практичного завдання суддя набрала 83,5 бала. На етапі складення іспиту суддя загалом набрала 171 бал.

Чернюк С.О. пройшла тестування особистих морально-психологічних якостей та загальних здібностей, за результатами якого складено висновок та визначено рівні показників критеріїв особистої, соціальної компетентності, професійної етики та доброчесності.

Рішенням Комісії від 13 травня 2019 року № 72/зп-19 затверджено результати першого етапу кваліфікаційного оцінювання суддів місцевих та апеляційних судів на відповідність займаній посаді «Іспит», складеного 17 серпня 2018 року, зокрема судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області Чернюк С.О. Суддю Чернюк С.О. допущено до другого етапу кваліфікаційного оцінювання суддів місцевих та апеляційних судів на відповідність займаній посаді «Дослідження досьє та проведення співбесіди».

У зв’язку з припиненням 07 листопада 2019 повноважень членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України кваліфікаційне оцінювання судді Чернюк С.О. не завершено.

Кваліфікаційне оцінювання суддів на відповідність займаній посаді відновлено після призначення 01 червня 2023 року нового складу Комісії.

Відповідно до протоколу повторного розподілу між членами Комісії від 27 липня 2024 року доповідачем за вказаним питанням визначено члена Комісії Сабодаша Р.Б.

На співбесіду, призначену Комісією на 22 серпня 2024 року, Чернюк С.О. не з’явилася. Натомість на адресу Комісії надійшов лист від 21 серпня 2024 року № 31кп-3804/18-Ч, у якому Чернюк С.О. повідомила про відсутність наміру продовжувати участь у кваліфікаційному оцінюванні на відповідність займаній посаді та просила припинити кваліфікаційне оцінювання стосовно неї.

Комісія після проголошення доповідачем доповіді встановила таке.

Відповідно до статті 52 Закону України (у редакції, чинній на час видання Указу Президента України від 24 вересня 2016 року про призначення Чернюк С.О. на посаду судді) суддею є громадянин України, який відповідно до Конституції України та цього Закону призначений суддею, займає штатну суддівську посаду в одному з судів України і здійснює правосуддя на професійній основі.

Отже, набуття статусу судді пов’язувалось законодавцем із настанням складного юридичного факту, тобто наявністю певної сукупності простих юридичних фактів, які обумовлюють набуття статусу судді. Відсутність одного або ж кількох простих юридичних фактів унеможливлюють набуття статусу судді.

На адресу Комісії 05 та 11 липня 2024 року від Добровеличківського районного суду Кіровоградської області надійшли листи, у яких повідомлено, що на урочисті церемонії складання присяги особами, призначеними на посаду судді, які відбулись 15 грудня 2016 року та 28 липня 2020 року в приміщенні Адміністрації Президента України, Чернюк С.О. не з’явилася.

Таким чином, на переконання Комісії, уся сукупність простих юридичних фактів, які утворюють складний юридичний факт з яким у своєю чергою пов’язується набуття особою статусу судді, не виникла.

Зазначений підхід знайшов своє відображення в подальшому вдосконаленні законодавства про судоустрій і статус суддів.

Так, 30 вересня 2016 року набрали чинності закони України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» від 02 червня 2016 року № 1401-VIII та «Про судоустрій і статус суддів» від 02 червня 2016 року 1402-VIII.

Частиною першою статті 52 Закону суддею є громадянин України, який відповідно до Конституції України та цього Закону призначений суддею, займає штатну суддівську посаду в одному з судів України і здійснює правосуддя на професійній основі. Водночас за змістом статті 81 Закону передбачено, що особа, призначена на посаду судді указом Президента України, набуває повноважень судді із здійснення правосуддя, включаючи право на отримання доплат до посадового окладу, за умов зарахування у штат відповідного суду, складення присяги судді і проходження початкової підготовки у випадках та порядку, встановлених цим Законом. Датою набуття суддею повноважень із здійснення правосуддя визначається дата виконання останньої з цих умов.

Так, з 30 вересня 2016 року закон розрізняє поняття особи, призначеної на посаду судді, та судді. Суддею визнається особа, стосовно якої виник складний юридичний факт, з яким пов’язується набуття особою, призначеною на посаду судді, статусу судді.

У згаданих листах Добровеличківського районного суду Кіровоградської області також вказується, що станом на 04 липня 2024 року Чернюк С.О. до суду не з’являлася, на посаду судді до штату не зарахована.

Викладене свідчить про те, що Чернюк С.О. є особою призначеною на посаду судді, однак не є суддею в розумінні Закону.

У своїх рішеннях Комісія вже відзначала, що легітимною метою закону, яким запроваджено процедуру кваліфікаційного оцінювання суддів на відповідність займаній посаді, є здійснення трансформації системи судоустрою та оновлення суддівського корпусу відповідно до суспільних очікувань. Законодавець окремо звернув увагу на те, що до завдань закону також належить подолання корупційних ризиків при здійсненні суддею правосуддя та очищення судової системи від недоброчесних суддів.

Згідно з рішенням Великої Палати Верховного Суду від 04 листопада 2020 року (справа № 200/9195/19-а) із запровадженням судової реформи та набранням чинності Законом для утвердження незалежності судової влади, зокрема, шляхом її деполітизації, для посилення відповідальності судової влади перед суспільством, а також для запровадження належних конституційних засад кадрового оновлення суддівського корпусу було запроваджено необхідність проходження суддями кваліфікаційного оцінювання. Запровадження кваліфікаційного оцінювання суддів було зумовлене істотною метою, що полягала у відновленні довіри до судової влади в Україні. Зміни, запроваджені в судовій системі України у зв’язку з її реформуванням, були схвалені світовою спільнотою, у тому числі Венеційською комісією (пункти 98–99 цього рішення).

Отже, функціонування судової влади, до складу суддівського корпусу якої входять судді, які не відповідають критеріям компетентності, професійної етики та доброчесності, є таким, що не відповідає зазначеним очікуванням суспільства та фактично ставить під загрозу інтереси національної безпеки, громадського порядку та захист прав і свобод людей. Інше кажучи, кваліфікаційне оцінювання суддів на відповідність (невідповідність) займаній посаді є необхідним у демократичному суспільстві та відповідає нагальній суспільній потребі.

Таким чином, процедура оцінювання суддів на відповідність займаній посаді запроваджувалась з метою проведення оцінювання осіб, які набули статусу судді, і не може бути застосована до осіб, які такого статусу не набували.

Комісія відзначає, що присяга судді має правову природу одностороннього індивідуального публічно-правового конституційного зобов’язання судді, який Чернюк С.О. виконано не було.

Ураховуючи, що з моменту видання Указу Президента України про призначення суддею Чернюк С.О. не склала присяги судді, вказане свідчить про не набуття нею повноважень судді та відсутність можливості здійснювати правосуддя.

Оскільки кваліфікаційне оцінювання згідно з пунктом 20 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону проводиться на відповідність займаній посаді судді, ненабуття повноважень судді має своїм наслідком припинення процедури кваліфікаційного оцінювання.

За таких обставин Комісія дійшла висновку про необхідність припинення проведення кваліфікаційного оцінювання щодо Чернюк С.О. як судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області на відповідність займаній посаді..

Керуючись статтями 83, 93, 101 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Вища кваліфікаційна комісія суддів України одноголосно

вирішила:

Припинити проведення кваліфікаційного оцінювання Чернюк Світлани Олександрівни як судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області на відповідність займаній посаді у зв’язку з ненабуттям повноважень судді зі здійснення правосуддя.

Питання про припинення ведення суддівського досьє Чернюк Світлани Олександрівни, виключення зазначеного суддівського досьє з реєстру суддівських досьє, передання його на архівне зберігання, а також обліку даних посади судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області, на яку призначено Чернюк Світлану Олександрівну, як вакантної винести на розгляд Комісії у пленарному складі.

Головуючий                                                                                                     Сергій ЧУМАК

Члени Комісії:                                                                                                  Андрій ПАСІЧНИК

                                                                                                                           Роман САБОДАШ