X

379/дс-24

Назва документа: 
Рішення
Дата створення документа: 
26.03.2024
Дата надходження документа: 
26.03.2024
Джерело інформації: 
Вища кваліфікаційна комісія суддів України
Галузь: 
Суддівське врядування
Тип, носій: 
Текстовий документ
Вид документа: 
Рішення
Форма зберігання: 
Паперова
Місце зберігання: 
Вища кваліфікаційна комісія суддів України
Вища кваліфікаційна комісія суддів України
Рішення
26.03.2024
379/дс-24
Про проведення співбесіди з переможцем конкурсу на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів, оголошеного рішенням Комісії від 14.09.2023 № 95/зп-23, Каплею Олександром Миколайовиче

Вища кваліфікаційна комісія суддів України у складі колегії:

головуючого – Сабодаша Р.Б.,

членів Комісії: Омельяна О.С., Пасічника А.В. (доповідач),

провівши співбесіду з переможцем конкурсу на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів, оголошеного рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23, Каплею Олександром Миколайовичем,

встановила:

Стислий виклад інформації про кандидата.

Капля Олександр Миколайович ____ року народження, громадянин України.

Освіта вища, у 2001 році закінчив Національну юридичну академію України імені Ярослава Мудрого, спеціаліст за спеціальністю «Правознавство».

Стаж професійної діяльності у сфері права становить понад п’ять років.

Інформація про етапи конкурсу на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів.

Рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 03 квітня 2017 року № 28/зп-17 оголошено добір кандидатів на посаду судді місцевого суду з урахуванням 600 прогнозованих вакантних посад суддів місцевого суду.

До Комісії 13 травня 2017 року звернувся Капля О.М. із заявою про допуск до участі в доборі кандидатів на посаду судді місцевого суду.

Рішенням Комісії від 27 вересня 2017 року № 261/дс-17 кандидатів на посаду судді місцевого суду допущено до участі в доборі та складенні відбіркового іспиту як осіб, які не мають трирічного стажу роботи на посаді помічника судді, зокрема Каплю О.М.

Рішенням Комісії від 07 червня 2018 року № 249/дс-18 Каплю О.М. визнано таким, що за результатами спеціальної перевірки відповідає установленим Законом України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон) вимогам до кандидата на посаду судді.

Рішенням Комісії від 01 серпня 2023 року № 45/зп-23 продовжено термін дії результатів кваліфікаційного іспиту кандидатів на посаду судді місцевого загального, адміністративного, господарського судів, визначено рейтинг кандидатів на посаду судді місцевого загального суду та затверджено резерв кандидатів на заміщення вакантних посад суддів.

Рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23 оголошено конкурс на зайняття 560 вакантних посад суддів у місцевих судах для кандидатів на посаду судді, зарахованих до резервів на заміщення вакантних посад суддів місцевих судів. Встановлено загальний порядок та строки подання кандидатами заяв та документів для участі в конкурсі, затверджено умови проведення конкурсу на зайняття 560 вакантних посад суддів у місцевих судах для кандидатів на посаду судді, зарахованих до резервів на заміщення вакантних посад суддів місцевих судів та визначено, що питання допуску до участі в конкурсі вирішується Комісією у складі колегій.

До Комісії 17 жовтня 2023 року звернувся Капля О.М. із заявою щодо допуску до участі в оголошеному конкурсі як особа, яка відповідає вимогам статті 69 Закону, перебуває в резерві на заміщення вакантних посад суддів та не займає суддівської посади.

Відповідно до автоматизованого розподілу справ заяву Каплі О.М. передано на розгляд члену Комісії Пасічнику А.В.

Рішенням Комісії від 01 грудня 2023 року № 10/дс-23 Каплю О.М. допущено до участі в оголошеному рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23 конкурсі.

Рішенням Комісії від 19 грудня 2023 року № 177/зп-23 затверджено та оприлюднено на офіційному вебсайті Комісії рейтинг учасників конкурсу на посади суддів місцевих загальних судів у межах конкурсу, оголошеного рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23. Зокрема, визначено рейтинг кандидатів на посаду судді Броварського міськрайонного суду Київської області, у якому Капля О.М. займає переможну позицію.

Комісія 29 лютого 2024 року розпочала співбесіду з Каплею О.М. Під час проведення співбесіди Комісією ухвалено протокольне рішення щодо відкладення розгляду питання про проведення співбесіди та запропоновано Каплі О.М. надати пояснення і документи (за наявності) на підтвердження підприємницької діяльності дружини, зокрема копії договорів оренди об’єктів нерухомості, фінансову звітність адвокатського об’єднання, у якому працює кандидат, за 2022 рік та документи, які стосуються сплати аліментів кандидатом.

Комісією 26 березня 2024 року проведено співбесіду з Каплею О.М.

Члени Комісії послідовно обговорили з Каплею О.М. обставини, які можуть свідчити про невідповідність кандидата на посаду судді критеріям професійної етики та доброчесності.

Капля О.М. разом із письмовими поясненнями надав Комісії копії договорів оренди нежитлового приміщення, укладених його дружиною, зокрема договору від 26 лютого 2020 року № 26/02/020 та додаткової угоди про його розірвання від 04 березня 2023 року, договору від 10 вересня 2021 року № 2/21 та додаткової угоди про його розірвання від 04 березня 2023 року, договору від 05 березня 2023 року.

Відповідно до вказаних договорів дружина кандидата отримала у користування на праві оренди приміщення площею 15,8 м2 у місті Києві на період з 26 лютого 2020 року до 04 березня 2023 року; приміщення площею 20,8 м2 у місті Києві на період із 10 вересня 2021 року до 04 березня 2023 року; три приміщення площею 15,8 м2, 15,8 м2, 20,8 м2 у місті Києві на період з 05 березня 2023 року строком на один рік.

Капля О.М. у письмових поясненнях зазначив, що його дружина здійснила покращення вказаних об’єктів нерухомості та передала їх у суборенду. Водночас він обґрунтував незазначення цих об’єктів у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2022 рік (далі – декларація) тим, що право користування передано за договором суборенди, а отже, на його думку, дружина не мала права користування ані станом на останній день звітного періоду, ані протягом не менше половини днів протягом звітного періоду.

Водночас Капля О.М. не надав копій договорів або інших документів на підтвердження передання дружиною приміщень у суборенду іншій особі.

Комісією встановлено, що Капля О.М. не зазначив у декларації відомостей про об’єкти нерухомого майна, які перебували в користуванні члена сім’ї (дружини).

Отже, Комісія має обґрунтований сумнів, що Капля О.М. повідомив усі відомості, про які він є обізнаним щодо майнових інтересів членів своєї сім’ї.

Згідно з положеннями статті 69 Закону на посаду судді може бути призначений громадянин України, який, зокрема, є доброчесним.

Кандидат на посаду судді відповідає критерію доброчесності, якщо відсутні обґрунтовані сумніви у його незалежності, чесності, неупередженості, непідкупності, сумлінності, у дотриманні ним етичних норм, у його бездоганній поведінці у професійній діяльності та особистому житті, а також щодо законності джерел походження його майна, відповідності рівня життя кандидата на посаду судді або членів його сім’ї задекларованим доходам, відповідності способу життя кандидата на посаду судді його попередньому статусу.

На переконання Комісії, кандидат також має відповідати показникам відповідності критерію доброчесності, які враховуються при проходженні процедури кваліфікаційного оцінювання. Такі показники визначені Положенням про порядок та методологію кваліфікаційного оцінювання, показники відповідності критеріям кваліфікаційного оцінювання та засоби їх встановлення, затвердженим рішенням Комісії від 03 листопада 2016 року № 143/зп-16 (у редакції рішення Комісії від 13 лютого 2018 року № 20/зп-18).

Так, відповідно до пункту 11.1 цього положення оцінюється відповідність кандидата на посаду судді критерію доброчесності, зокрема, за показником: достовірність відомостей, зазначених кандидатом на посаду судді у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 3 та частиною третьою статті 45 Закону України «Про запобігання корупції» (у редакції від 03 серпня 2023 року, чинній на момент подання кандидатом декларації) особа, яка претендує на зайняття посади судді, до призначення на відповідну посаду подає в установленому цим законом порядку декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 46 Закону України «Про запобігання корупції» (у редакції від 03 серпня 2023 року, чинній на момент подання кандидатом декларації) у декларації зазначаються відомості про об’єкти нерухомості, що належать суб’єкту декларування та членам його сім’ї на праві приватної власності, включаючи спільну власність, або знаходяться у них в оренді чи на іншому праві користування, незалежно від форми укладення правочину, внаслідок якого набуте таке право.

Зважаючи на викладене, Комісія має обґрунтований сумнів у чесності та сумлінності кандидата.

Джерела права та їх застосування.

Відповідно до частини третьої статті 127 Конституції України на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п’яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п’ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою. Законом можуть бути передбачені додаткові вимоги для призначення на посаду судді.

Згідно з пунктом 58 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону Комісія завершує конкурс на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів, оголошений рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 95/зп-23, за правилами, які діють після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедур суддівської кар’єри» від 09 грудня 2023 року № 3511-IX.

Частиною першою статті 795 Закону передбачено, що після визначення переможця конкурсу Комісія на своєму засіданні проводить з ним співбесіду.

Відповідно до частини другої статті 795 Закону за результатами співбесіди Комісія ухвалює, зокрема, рішення про рекомендацію або про відмову в наданні рекомендації про призначення кандидата на посаду судді.

Згідно з частиною третьою статті 795 Закону Комісія ухвалює вмотивоване рішення про відмову в наданні рекомендації про призначення кандидата на посаду судді у разі наявності обґрунтованого сумніву щодо його відповідності критеріям доброчесності чи професійної етики.

Висновок Комісії за результатами проведеної співбесіди.

Кандидат на посаду судді відповідає критерію доброчесності, якщо відсутні обґрунтовані сумніви у його незалежності, чесності, неупередженості, непідкупності, сумлінності, у дотриманні ним етичних норм, у його бездоганній поведінці у професійній діяльності та особистому житті, а також щодо законності джерел походження його майна, відповідності рівня життя кандидата на посаду судді або членів його сім’ї задекларованим доходам, відповідності способу життя кандидата на посаду судді його попередньому статусу.

На переконання Комісії, кандидат також має відповідати критеріям професійної етики, які визначаються відповідними правилами (наприклад, для науковця – Етичним кодексом ученого України, для адвоката – Правилами адвокатської етики, для прокурора – Кодексом професійної етики та поведінки прокурорів, для державного службовця – Загальним правилам етичної поведінки державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування тощо). Більш того, поведінка кандидата на посаду судді має відповідати вимогам статей 1, 3, 18 Кодексу суддівської етики, затвердженого ХІ черговим з’їздом суддів України 22 лютого 2013 року, як документу, в якому викладені високі вимоги до моральних якостей кожного судді.

Кандидат зобов’язаний демонструвати свою прихильність правилам професійної етики як у своєму професійному і повсякденному житті, так і під час співбесіди.

Таким чином, встановлення відповідності кандидата на посаду судді критеріям професійної етики та доброчесності є однією з обов’язкових умов для зайняття цієї посади.

Зважаючи на викладене, Комісія констатує наявність обґрунтованого сумніву у відповідності Каплі Олександра Миколайовича високим стандартам доброчесності та професійної етики, які встановлюються для судді, а тому йому належить відмовити у внесенні подання з рекомендацією на призначення суддею.

Керуючись статтями 69, 795, 93, 101 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Вища кваліфікаційна комісія суддів України одноголосно

вирішила:

відмовити в наданні рекомендації про призначення Каплі Олександра Миколайовича на посаду судді Броварського міськрайонного суду Київської області.

Головуючий                                                                                                            Р.Б. Сабодаш

Члени Комісії:                                                                                                         О.С. Омельян

                                                                                                                                А.В. Пасічник