Вища кваліфікаційна комісія суддів України у складі:
головуючого - Козьякова С.Ю.,
членів Комісії: Василенка А.В., Весельської Т.Ф., Гладія С.В., Заріцької А.О., Козлова А.Г., Лукаша Т.В., Луцюка П.С., Макарчука М.А., Мішина М.І., Прилипка С.М., Тітова Ю.Г., Шилової Т.С., Щотки С.О.,
Громадська рада міжнародних експертів у складі:
Голови - сера Ентоні Хупера,
членів ГРМЕ: Аурелійуса Гутаускаса, Флемінга Денкера, Теда Зажечни, Мір’яни Лазарової-Трайковської, Лорни Харріс,
розглянувши на спеціальному спільному засіданні питання про відповідність кандидата на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду Штульмана Ігоря Володимировича критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд»,
встановили:
Рішенням Комісії від 02 серпня 2018 року № 186/зп-18 оголошено конкурс на зайняття 39 вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду, з яких 27 посад суддів до Вищого антикорупційного суду та 12 посад суддів до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Штульман Ігор Володимирович 01 вересня 2018 року звернувся до Комісії із заявою про допуск до участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду та проведення стосовно нього кваліфікаційного оцінювання для підтвердження здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді як особа, яка відповідає вимогам пункту 1 частини другої статті 7 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», тобто має стаж роботи на посаді судді не менше п’яти років.
Комісією 03 жовтня 2018 року прийнято рішення № 63/вс-18, зокрема, про допуск Штульмана І.В. до проходження кваліфікаційного оцінювання для участі у конкурсі на зайняття вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Рішенням Комісії від 27 грудня 2018 року № 326/зп-18 затверджено результати складеного іспиту під час кваліфікаційного оцінювання у межах конкурсу на зайняття 12 вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду, згідно з якими Штульман І.В. отримав 139, 75 бала. Цим же рішенням Штульмана І.В. допущено до другого етапу кваліфікаційного оцінювання «Дослідження досьє та проведення співбесіди» в межах оголошеного 02 серпня 2018 року конкурсу до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Згідно з вимогами частини першої статті 9 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» рішенням Комісії від 06 листопада 2018 року № 249/зп-18 призначено 6 членів Громадської ради міжнародних експертів (далі - ГРМЕ, Рада).
Відповідно до частини п’ятої статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» та підпункту 4.11.5 пункту 4.11 розділу IV Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Комісії від 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 (далі - Регламент), ГРМЕ ініційовано розгляд питання відповідності кандидата на посаду судді Штульмана І.В. критеріям, визначеним частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», на спеціальному спільному засіданні шляхом подання до Комісії відповідного повідомлення, яке містить, зокрема, інформаційну записку про кандидата.
В інформаційній записці наведено обставини, які, на думку ГРМЕ, викликають обґрунтований сумнів щодо відповідності кандидата критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд». Зокрема, ГРМЕ зазначила про те, що кандидат Штульман І.В. в декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік не задекларував страхових виплат, отриманих ним та його дружиною в сумі 1 167, 45 гривень та 36 118 гривень відповідно.
Окрім того, ГРМЕ додатково звернула увагу на те, що Штульман І.В. 23 червня 2017 року видав на ім’я адвокатів довіреність на представництво його інтересів строком на п’ять років. При цьому 13 липня 2017 року кандидат входив до складу колегії суддів з розгляду справи, у якій інтереси сторони представляли два адвокати, уповноважені ним зазначеною довіреністю, і не заявив самовідвід.
Стосовно наведених в інформаційній записці обставин Штульманом І.В. надано усні та письмові пояснення, підтверджувальні документи, з яких вбачається таке.
Штульман І.В. не повинен був декларувати нараховані йому та дружині страхові виплати, оскільки, на його думку, це є грошовими активами, що підлягають декларуванню у разі, якщо їх сукупна вартість перевищує 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, встановлених для працездатних осіб станом на 1 січня звітного року.
Однак таке твердження Штульмана І.В. є абсолютно неправильним трактуванням пунктів 7, 8 частини першої статті 46 Закону України «Про запобігання корупції» і пунктів 15, 48 Роз’яснень щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю, затверджених рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 11 серпня 2016 року № 3, на які він послався у своїх поясненнях, що викликало обґрунтований сумнів у його доброчесності та практичних навичках.
Стосовно незаявлення самовідводу під час розгляду справи 13 липня 2017 року, де сторону представляли його адвокати, кандидат, серед іншого, зазначив про те, що ця інформація була загальновідомою, проте під час засідань ні у кого не виникло сумніву в його неупередженості як судді та відводів заявлено не було. При цьому Штульман І.В. звернув увагу, що уповноважені ним адвокати не були стороною у справі, а лише представляли її інтереси. Також кандидат вказав, що у 2016 році брав участь в оголошеному Комісією конкурсі до Верховного Суду, однак не заявляв самовідводів під час розгляду справ, де стороною були Комісія чи Вища рада правосуддя.
Однак те, що кандидат не взяв самовідводу у зазначеній справі, до якої були залучені його адвокати, суперечить принципу неупередженості і також викликало обґрунтований сумнів щодо його доброчесності і практичних навичок.
За результатами спеціального засідання, заслухавши доповідача - члена Ради, кандидата на посаду судді, дослідивши інформаційну записку про кандидата, надані ним усні та письмові пояснення, інші обставини, обговорені під час засідання, у членів Комісії та Ради лишилися обґрунтовані сумніви щодо відповідності Штульмана І.В. критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд».
Ураховуючи викладене, відповідно до вимог підпункту 4.11.10 пункту 4.11 розділу IV Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України на голосування членів Комісії та Ради винесено питання щодо того: «Чи відповідає кандидат критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд»?».
За результатами голосування членів Комісії та ГРМЕ рішення щодо відповідності кандидата на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду Штульмана І.В. критеріям, визначеним частиною четвертою статті 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», не набрало установленої частиною п’ятою цієї статті кількості голосів. У зв’язку з цим кандидат має бути визнаний таким, що припинив участь в
оголошеному Комісією 02 серпня 2018 року конкурсі на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Керуючись статтями 8, 9 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», статтями 81, 93, 101 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Регламентом, Комісія та Рада
вирішили:
рішення про те, що кандидат на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду Штульман Ігор Володимирович відповідає критеріям, визначеним статтею 8 Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», не набрало установленої цією статтею кількості голосів.
Визнати кандидата на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду Штульмана Ігоря Володимировича таким, що припинив участь в оголошеному Комісією 02 серпня 2018 року конкурсі на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.
Головуючий Голова
С.Ю. Козьяков сер Е. Хупер
Члени Комісії: Члени Ради:
А.В. Василенко А. Гутаускас
Т.Ф. Весельська Ф. Денкер
С.В. Гладій Т. Зажечни
А.О. Заріцька М. Лазарова-Трайковська
А.Г. Козлов Л. Харріс
Т.В. Лукаш
П.С. Луцюк
М.А. Макарчук
М.І. Мішин
С.М. Прилипко
Ю.Г. Тітов
Т.С. Шилова
С.О. Щотка