Вища кваліфікаційна комісія суддів України у складі кваліфікаційної та дисциплінарної палат:
головуючого – Козьякова С.Ю.,
членів Комісії: Бутенка В.І., Василенка А.В., Заріцької А.О., Макарчука М.А., Мішина М.І., Патрюка М.В., Прилипка С.М., Тітова Ю.Г., Устименко В.Є., Шилової Т.С., Щотки С.О.,
розглянувши питання про внесення змін до Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 08 червня 2011 року № 1802/зп-11 (у редакції від 03 квітня 2015 року № 13/зп-15, зі змінами),
встановила:
Відповідно до частини третьої статті 100 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» порядок роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі – Комісія) визначається цим Законом. Комісія більшістю голосів від її складу, передбаченого законом, затверджує регламент, що визначає порядок роботи Комісії.
Рішенням Комісії від 03 квітня 2015 року № 13/зп-15 Регламент Комісії, затверджений рішенням Комісії від 08 червня 2011 року № 1802/зп-11, викладено у новій редакції у зв’язку із набранням чинності Законом України «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12 лютого 2015 року № 192-VIII.
У зв’язку з необхідністю удосконалення окремих положень Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, зокрема щодо загальних засад діяльності Комісії, кваліфікаційного оцінювання судді, дисциплінарного провадження щодо судді Голова Комісії запропонував розглянути питання про внесення змін до Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Обговоривши запропоновані зміни до Регламенту Комісії відповідно до чинного законодавства, Комісія дійшла висновку про необхідність внесення цих змін до Регламенту Комісії.
Керуючись статтями 100, 102, 108 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Вища кваліфікаційна комісія суддів України
вирішила:
Внести до Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 08 червня 2011 року № 1802/зп-11 (у редакції від 03 квітня 2015 року № 13/зп-15, зі змінами), такі зміни:
- Абзац другий пункту 1.1 розділу І викласти у такій редакції:
«Основними засадами діяльності Комісії є: відкритість, гласність, законність, верховенство права, рівність прав учасників засідань, право на оскарження рішень Комісії у передбачених Законом випадках, право на захист, диспозитивність, колегіальність прийняття рішень, незалежність та неупередженість, об’єктивність, повне з’ясування обставин, конфіденційність на початковому етапі розгляду скарги (заяви) щодо поведінки судді (до відкриття дисциплінарної справи), розумність строків, обов’язковість рішень Комісії.».
- У розділі V:
1) пункт 5.11 доповнити підпунктами 5.11.7-5.11.8 такого змісту:
«5.11.7. Рішення Комісії може бути переглянуто у разі скасування рішення відповідного органу, яке стало підставою для прийняття рішення Комісії.
5.11.8. Комісія залишає звернення (заяву) без розгляду у разі:
- виявлення обставин, які були підставою для визнання звернення (заяви) неприйнятним;
- звернення (заяви), подані за спливом визначених строків, якщо Комісія не знайде підстав для визнання строку пропущеним з поважних причин.»;
2) підпункти 5.12.3 та 5.12.4 пункту 5.12 викласти у такій редакції:
«5.12.3. Перебіг розгляду дисциплінарної справи стосовно судді та оголошення результатів її розгляду на засіданні фіксується технічними засобами звукозапису.
5.12.4. Витяг із протоколу засідання або звукозапис перебігу розгляду дисциплінарної справи надається за запитом державних органів, уповноважених розглядати питання щодо оскарження рішень Комісії. Витяг із протоколу засідання засвідчується Головою Комісії або заступником Голови чи секретарями палат Комісії в межах повноважень.».
- У розділі XIII:
- абзац другий пункту 13.2 після слова «первинного» доповнити словами «та повторного»;
- пункт 13.10 викласти у такій редакції:
«13.10. На підставі мотивованого висновку Комісією може бути прийнято одне із таких рішень:
- підтвердження здатності судді здійснювати правосуддя у відповідному суді;
- непідтвердження здатності судді здійснювати правосуддя у відповідному суді.
Підтвердження здатності судді здійснювати правосуддя у відповідному суді є підставою для вирішення питання про обрання кандидата на посаду судді безстроково у випадках, передбачених Законом; переведення судді до іншого суду за результатами участі у конкурсі.
Непідтвердження здатності судді здійснювати правосуддя у відповідному суді є підставою для непогашення дисциплінарного стягнення, застосованого до судді відповідно до Закону.»;
- у пункті 13.12 слова «кваліфікаційного оцінювання, у тому числі повторного,» замінити словами «повторного кваліфікаційного оцінювання».
- У розділі XIV:
- у пункті 14.1:
підпункт 14.1.6 викласти у такій редакції:
«14.1.6. Членом Комісії та інспектором забезпечується нерозголошення відомостей про особисте життя громадян без їх згоди та конфіденційної інформації про особу судді, яка міститься у зверненні (скарзі) щодо поведінки судді, що може мати наслідком його дисциплінарну відповідальність, або у дисциплінарному провадженні.»;
доповнити підпунктом 14.1.7 такого змісту:
«14.1.7. У разі необхідності Комісія у спільному складі обох палат може прийняти рішення про залучення членів однієї палати до роботи іншої палати.
У випадку відкликання члена кваліфікаційної палати, залученого до роботи дисциплінарної палати, він має завершити дисциплінарні провадження за скаргами (заявами) щодо поведінки судді, розподіленими на нього через автоматизовану систему під час роботи у дисциплінарній палаті.
У випадку переходу члена дисциплінарної палати до складу кваліфікаційної палати він має завершити дисциплінарні провадження за скаргами (заявами) щодо поведінки судді, розподіленими на нього через автоматизовану систему під час роботи у дисциплінарній палаті.»;
- пункт 14.2 викласти у такій редакції:
«14.2. Надходження та перевірка на прийнятність скарги (заяви)
14.2.1. Право на звернення зі скаргою (заявою) щодо поведінки судді, яка може мати наслідком дисциплінарну відповідальність судді, має будь-яка особа. Громадяни здійснюють зазначене право особисто або через адвоката, юридичні особи – через адвоката, органи державної влади та органи місцевого самоврядування – через своїх представників. Скарга (заява) подається у письмовій формі й повинна містити відомості, визначені частиною третьою статті 93 Закону. Скарга (заява) реєструється секретаріатом Комісії в день її надходження.
Під юридичними особами необхідно розуміти осіб, реєстрацію яких проведено на підставі Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань». У скарзі (заяві) зазначається інформація про включення особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань. До скарги (заяви) додається документ, який підтверджує повноваження адвоката. Відсутність інформації про реєстрацію юридичної особи і документів, які підтверджують повноваження адвоката, є підставою для визнання скарги (заяви) анонімною.
14.2.2. Перевірка скарги (заяви) на прийнятність до розгляду здійснюється членом Комісії або за дорученням члена Комісії інспектором (відповідно до частини шостої статті 93 Закону).
Звернення повертається без розгляду, якщо:
- звернення не відповідає визначеним Законом вимогам, зокрема, якщо звернення є анонімним, тобто з нього не можна встановити місце проживання автора (авторів), звернення не підписано автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство; звернення не містить відомостей про наявність ознак дисциплінарного проступку судді; у зверненні не зазначено суддю, на дії якого скаржаться; звернення не відповідає іншим вимогам, передбаченим частинами другою та третьою статті 93 Закону;
- звернення містить виражені у непристойній формі висловлювання, що принижують честь і гідність будь-яких осіб;
- наведені у зверненні відомості стосуються тільки поведінки учасників процесу, працівників апарату суду або інших осіб;
- у зверненні порушується питання про притягнення до дисциплінарної відповідальності осіб, звільнених з посади судді, суддів провадження щодо яких непідвідомче відповідному органу, що здійснює дисциплінарне провадження, а також суддів, повноваження яких припинено у зв'язку зі смертю;
- звернення стосується оскарження судового рішення, ґрунтується на доводах, що можуть бути перевірені лише судом вищої інстанції в порядку, передбаченому процесуальним законодавством;
- факти неналежної поведінки судді, що повідомляються, вже були предметом перевірки і щодо них у дисциплінарному провадженні прийнято рішення.
Про повернення звернення членом Комісії постановляється ухвала, копія якої разом зі скаргою (заявою) направляються заявнику за реєстраційним номером звернення.
Якщо обставини, передбачені пунктами 1-6 частини шостої статті 93 Закону, були виявлені після початку перевірки скарги (заяви), то таке звернення підлягає залишенню без розгляду.»;
- у пункті 14.3:
абзац шостий підпункту 14.3.6 викласти у такій редакції:
«виклад фактів та обставин з посиланням на докази, що підтверджують обґрунтування наданої пропозиції;»;
підпункти 14.3.9-14.3.13 викласти у такій редакції:
«14.3.9. Дисциплінарні провадження щодо судді (суддів) за необхідності можуть об’єднуватися (роз’єднуватися) за рішенням Комісії. Об'єднання чи роз'єднання дисциплінарних проваджень здійснюється за умови, що це сприятиме повноті та об'єктивності оцінки обставин Комісією.
Питання про об’єднання дисциплінарних проваджень може бути порушено членом Комісії у разі:
- наявності двох або більше дисциплінарних проваджень щодо одного і того ж судді;
- наявності двох або більше дисциплінарних проваджень щодо суддів першої та апеляційної інстанцій, за наявності в їх діях порушень вимог щодо статусу, посадових обов’язків чи присяги судді, в одній судовій справі;
- наявності ознак подібних підстав дисциплінарної відповідальності суддів, наведених у зверненнях;
- наявності факту відкриття провадження за повторними скаргами.
14.3.10. Не підлягають об'єднанню провадження за наявності підстав, які можуть зашкодити повній та об'єктивній оцінці обставин Комісією дисциплінарних проступків судді.
14.3.11. Роз'єднання дисциплінарних проваджень здійснюється за рішенням Комісії:
- у випадку виявлення під час дисциплінарного провадження ознаки вчинення суддею іншого дисциплінарного проступку, який потребує окремої перевірки;
- у випадку необхідності проведення додаткової перевірки в одному із декількох об’єднаних в одне дисциплінарне провадження;
- у випадку відкриття за скаргою (заявою), в якій йдеться про вчинення дисциплінарних проступків кількома суддями різних судів або з різних судових інстанцій, перевірка і розгляд яких в межах однієї справи є недоцільним та неефективним.
14.3.12. Повторні скарги (заяви) долучаються до первинних, якщо розгляд дисциплінарної справи не закінчено, і розглядаються разом з ними, про що повідомляється заявник.
Повторними скаргами (заявами) є:
- скарги (заяви), ідентичні за змістом;
- скарги (заяви) від різних заявників, у яких зазначено одні й ті ж обставини (факти) щодо одного й того ж судді (суддів) у одній і тій же судовій справі і які є ідентичними за змістом вимог;
- скарги (заяви) від одного й того ж заявника з уточненням обставин і додатковими матеріалами стосовно одного й того ж судді (суддів) за фактами, викладеними у первинному зверненні;
- скарги (заяви) на дії кожного судді з колегії суддів, яка розглядала судову справу.
14.3.13. Якщо за первинною скаргою (заявою) Комісією прийнято остаточне рішення, повторна скарга (заява) повертається без розгляду відповідно до пункту 6 частини шостої статті 93 Закону.
За наявності у повторній скарзі (заяві) нових фактів, за якими не проводилася перевірка і які не були предметом розгляду Комісії, така скарга (заява) реєструється як первинна.
У разі виділення Комісією нового дисциплінарного провадження перевірка даних про наявність підстав у ньому для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності здійснюється за правилами, передбаченими цим Регламентом.»;
- у пункті 14.5:
підпункт 14.5.2 виключити;
підпункт 14.5.3 доповнити абзацом другим такого змісту:
«Запрошення судді надсилається за його місцем роботи та у разі необхідності за зареєстрованим місцем проживання.»;
підпункт 14.5.7 доповнити абзацом третім такого змісту:
«В разі необхідності з’ясування додаткових обставин розгляд дисциплінарної справи може бути відкладено.»;
- у пункті 14.6:
підпункт 14.6.1 викласти у такій редакції:
«14.6.1. Рішення у дисциплінарній справі за скаргою (заявою), поданою до набрання чинності Законом України «Про забезпечення права на справедливий суд», приймається Комісією у повному складі з урахуванням пункту 19.1 цього Регламенту, а рішення у дисциплінарній справі за скаргою (заявою), поданою після набрання чинності цим Законом – Комісією у складі дисциплінарної палати.
Комісія обговорює результати розгляду дисциплінарної справи за відсутності судді, стосовно якого розглядалася справа, і запрошених осіб.
За результатами розгляду Комісія приймає рішення про накладення дисциплінарного стягнення, припинення дисциплінарного провадження або направлення рекомендації до Вищої ради юстиції для вирішення питання щодо внесення подання про звільнення судді з посади за наявності для цього підстав.
Член Комісії, який проводив перевірку, бере участь в обговоренні результатів розгляду дисциплінарної справи, але не бере участі у голосуванні під час прийняття рішення.»;
підпункт 14.6.3 викласти у такій редакції:
«14.6.3. Вступна частина рішення повинна містити: дату і місце проведення засідання; прізвища та ініціали членів Комісії, у тому числі члена Комісії (доповідача); прізвище та ініціали особи, за зверненням якої відкрито дисциплінарну справу; прізвище, ім’я, по батькові і посаду судді, який притягається до дисциплінарної відповідальності.»;
підпункт 14.6.6 викласти у такій редакції:
«14.6.6. У резолютивній частині рішення вказуються суть прийнятого рішення за результатами розгляду із зазначенням виду дисциплінарного стягнення, порядок його виконання (у разі необхідності).
Рішення підписують головуючий та члени Комісії. Член Комісії (доповідач), як такий, що не брав участі у прийнятті рішення (у голосуванні), його не підписує. Якщо доповідачем був головуючий, рішення підписують тільки члени Комісії, які брали участь у прийнятті рішення (у голосуванні).»;
підпункт 14.6.8 викласти у такій редакції:
«14.6.8. Рішення про припинення дисциплінарного провадження повинно містити встановлені факти та обставини у справі з посиланням на докази, обґрунтування висновку про відсутність підстав для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності або про сплив строку застосування дисциплінарного стягнення, про що повідомляється заінтересована особа.
Рішення про припинення дисциплінарного провадження у зв’язку зі звільненням (відставкою) судді з посади або припинення повноважень внаслідок його смерті має містити тільки посилання на ці обставини.
Рішення про припинення дисциплінарного провадження оскарженню не підлягає.
Рішення про припинення дисциплінарного провадження у семиденний строк вручається чи надсилається судді, стосовно якого розглядалася дисциплінарна справа, або його представнику.»;
у підпункті 14.6.10:
доповнити абзацом другим такого змісту:
«Контроль за зверненням до виконання рішень про притягнення судді до дисциплінарної відповідальності здійснює відповідний інспектор.»;
слова «керівник відповідного структурного підрозділу секретаріату Комісії» у всіх відмінках замінити словами «відповідний структурний підрозділ секретаріату Комісії» у відповідних відмінках;
підпункт 14.6.11 викласти у такій редакції:
«14.6.11. Інформація про притягнення судді до дисциплінарної відповідальності оприлюднюється на офіційному веб-сайті Комісії відповідно до Порядку опублікування інформації на офіційному веб-сайті Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та веб-сайті суду.».
- Пункт 15.10 розділу XV доповнити абзацом третім такого змісту:
«Комісія відмовляє у продовженні строку відсторонення від посади, якщо Генеральний прокурор України не доведе, що:
- обставини, які стали підставою для відсторонення від посади, продовжують існувати;
- сторона обвинувачення не мала можливості забезпечити досягнення цілей, заради яких було здійснено відсторонення від посади, іншими способами протягом дії попереднього рішення.».
- У розділах XIV та XVI слова «член Комісії (палати)» в усіх відмінках замінити словами «член Комісії» у відповідному відмінку, а слова «Комісія (палата)» в усіх відмінках замінити словами «Комісія» у відповідному відмінку.
Головуючий C.Ю. Козьяков
Члени Комісії: В.І. Бутенко
А.В. Василенко
А.О. Заріцька
М.А. Макарчук
М.І. Мішин
М.В. Патрюк
С.М. Прилипко
Ю.Г. Тітов
В.Є. Устименко
Т.С. Шилова
С.О. Щотка